Sesje & Treningi Transformacji 
Emilia Ślimko

Trening uważności to nauka świadomego życia, poprzez systematyczną obserwację i badanie natury własnego umysłu: dostrzegania tego, co czuję, myślę, jak działam, w jaki sposób wchodzę w relacje, jak rzeczywistość wokół wpływa na mnie i jak ja wpływam na swoje otoczenie. Przywraca nam decyzyjność i wzmacnia postawę odpowiedzialności za swoje życie.

 

Uważność (mindfulness) oznacza bycie w pełni obecnym.

 

To szczególny rodzaj przytomności, w którym odczuwamy bycie „tu i teraz” ze świadomością tego, co dzieje się w naszych umysłach, emocjach, ciałach oraz wokół nas. Jest umiejętnością, którą można rozwijać poprzez regularną praktykę/trening pracy z umysłem.

 

Osłabianie nawyku nieustannego myślenia (pogrążania się w myślach) i rozwijanie umiejętności skupiania się na chwili obecnej, to sedno treningu. Jak piszą Segal, Williams i Teasdale, stosujący od lat 90-tych uważność w programach leczenia zaburzeń psychicznych:

 

„w praktyce uważności przedmiot skupienia uwagi danej osoby jest otwarty na przyjęcie wszystkiego, co wkracza w doświadczenie, jednocześnie obecna jest postawa zaciekawienia, pozwalająca danej osobie badać to, co się pojawia, bez wpadania w automatyczne osądy i reagowanie”.

 

Dzięki tej umiejętności możemy więc osłabić nasze skłonności do automatycznych reakcji, których jesteśmy wyuczeni od dzieciństwa na zasadzie warunkowania i modelowania. 

 

Korzyści z regularnej praktyki uważności:

 

  • zmniejszenie poziomu stresu i niepokoju w codziennym życiu
  • skuteczne uspokajanie "gonitwy myśli"
  • lepszy kontakt z emocjami i rozwój inteligencji emocjonalnej
  • wzrost samoświadomości i samokontroli
  • wyjście z powtarzających się schematów myślenia i działania
  • poprawa samopoczucia i jakości życia
  • rozwój umiejętności koncentracji
  • rozwój postawy akceptacji wobec siebie
  • poprawa relacji z innymi
  • polepszenie stanu zdrowia

     

“Uważność oznacza zwracanie uwagi w szczególny sposób, celowo, w obecnej chwili i bez osądzania jej. Ten rodzaj przytomności podsyca większą przytomność, jasność i akceptację rzeczywistości obecnej chwili. Otwiera nam oczy na fakt, że nasze życie przejawia się jedynie w chwilach.


Jeśli nie jesteśmy w pełni obecni przez wiele tych chwil, możemy nie tylko stracić to co jest najcenniejsze w naszym życiu, lecz również nie urzeczywistnić bogactwa i głębi naszych możliwości wzrostu i transformacji. Jest to...zwrócenie się ku życiu...Chodzi o to, by przeżywać życie tak jakby
każda chwila była ważna, jakby każda chwila się liczyła i można by z nią pracować,
nawet jeśli jest to chwila bólu, smutku, rozpaczy czy lęku"
 

 

Jon Kabat-Zinn

 
Trening uważności "Kurs życia w oparciu o uważność"
 
To 8-tygodniowy pogłębiony proces rozwoju uważności, pracy z umysłem oraz budzenia życzliwości i współczucia wobec siebie i innych. 
 
Sednem treningu są ćwiczenia z zakresu uspokajania umysłu, osadzania uwagi w ciele, rozwijania świadomości bycia w codziennym życiu oraz wzmacniania postawy akceptacji i życzliwości. 
 
Kurs prowadzę w podejściu Mindfulness Based Living Course pod auspicjami Mindfulness Association UK. Podejście to zakłada rozwijanie uważności we wszystkich aspektach życia (a nie tylko w zakresie redukcji stresu i relaksacji) oraz równolegle rozwijanie postawy życzliwości wobec siebie i innych.
 
Regularny rytm spotkań pozwala wdrożyć wieloaspektowo w życie praktykę uważności oraz poczuć realne korzyści z niej płynące. Między spotkaniami uczestniczki i uczestnicy zachęcani są do własnej praktyki według dostarczonych wskazówek i materiałów (w tym nagrań).
 
Kurs przeznaczony jest dla osób początkujących oraz tych, które chcą wzmocnić praktykę uważności, nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie medytacyjne.
 
Ważnym momentem kursu jest Dzień Uważności. To czas przeznaczony na całodzienną praktykę medytacyjną, który pogłębia i pozwala odkryć inną jakość naszej praktyki.
Ogólna struktura treningu:
 
Tydzień 1. Co to jest uważność i po co praktykować? Zacznij tam, gdzie jesteś
Tydzień 2. Ciało jako miejsce bycia obecnym
Tydzień 3. Wprowadzenie podpory uważności
Tydzień 4. Praca z rozkojarzeniem
Tydzień 5. Badanie strumienia myśli
Tydzień 6 .Postawa obserwatora
Tydzień 7. Samoakceptacja
Tydzień 8. Życie w oparciu o Mindfulness

 
Trening kosztuje 850 zł. W cenie zawarte jest 8 sesji, Dzień Uważności, materiały do nauki, nagrania praktyk uważności oraz zaświadczenie o ukończeniu kursu.
 
Informacje o aktualnych treningach znajdują się w Aktualnościach

 

Trening uważności (Mindfulness)

06 października 2020